Tuesday 29 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(3)


Ayam masak lemon Greek dengan ubi kentang

⭐⭐⭐⭐⭐       1,084 Penilaian   |   753 Ulasan   |    226 Gambar

 

Saya tidak mempunyai tenaga mahupun keberanian untuk memenuhi keperluan hidup, namun penyediaan ayam masak Lemon Greek bersama ubi kentang ini menjadi salah satu resipi pembuka saya, selain untuk dihidangkan pada majlis keramaian seperti majlis perkahwinan. Berikut adalah bukti yang menunjukkan bahawa resipi ini akan menjadi pilihan ramai, mudah untuk dibuat, dan tidak memerlukan perbelanjaan yang besar.


Bahan-bahan 

         4 paun paha, tulang dan kulit ayam

         1 sudu besar garam kosher

         1 sudu besar oregano kering

         1 sudu teh lada hitam

         1 sudu teh daun rosemary kering

         Secubit lada cayenne

         ½ cawan jus lemon segar

         ½ cawan minyak zaitun

         6 ulas bawang putih, dicincang

        3 biji kentang russet, dikupas dan dipotong rata

        ⅔ cawan sup ayam, ditambah ke dalam kuali

         Oregano segar yang dicincang untuk hiasan


Cara-cara


   Langkah 1

Panaskan ketuhar sehingga 425 darjah F (220 darjah C). Masukkan sedikit minyak ke dalam pemanggang besar.


   Langkah 2

Letakkan kepingan ayam ke dalam mangkuk besar. Campurkan dengan garam, oregano, lada, rosemary dan lada cayenne. Tambahkan jus lemon segar, minyak zaitun, dan bawang putih. Letakkan kentang ke dalam mangkuk bersama ayan; kacau sebati sehingga ayam dan kentang bersalut rata.


   Langkah 3

Pindahkan kepingan ayam dan kulit ke dalam tempat pemanggang yang sudah siap, kemudian perapkannya. Masukkan kepingan kentang di antara paha ayam. Campurkan dengan 2/3 cawan sup ayam menggunakan sudu perapan ayam dan kentang.


   Langkah 4

Masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan. Panaskan ketuhar selama 20 minit. Masukkan ayam dan kentang, bakar lebih kurang 25 minit. Termometer bacaan segera yang dimasukkan berhampiran tulang hendaklah berukuran 165 darjah F (74 darjah C). Pindahkan ayam ke dalam pinggan hidangan dan biarkan ia hangat.


   Langkah 5

Tetapkan ketuhar pada suhu panas. Masukkan kentang sekali lagi ke dalam kuali pemanggang. Letakkan kuali pada bahagian bawah ayam, panggang sehingga kentang menjadi empuk, kira-kira 3 minit. Pindahkan ayam dan kentang ke dalam pinggan.


   Langkah 6

Letakkan kuali panggang di atas dapur dengan api sederhana. Masukkan sedikit kuah, kacau sehingga bahagian bawah kuali sedikit keperangan. Hiaskan dengan oregano yang dicincang halus.


Fakta Nutrisi

Per hidangan:

1139 kalori; protein 80.4g; karbohidrat 34.5g; lemak 74.5g; kolestrol 283.6mg; natrium 1865.5mg.


Rujukan:

Allrecipes.. (2020). Greek Lemon Chicken and Potatoes.. Dicapai pada Disember 29, 2020 dari https://www.allrecipes.com/recipe/242352/greek-lemon-chicken-and-potatoes/.


BUKTI KEHADIRAN KULIAH 🌻

No comments:

Post a Comment