Thursday 20 February 2020

BB3410Satu2020: TIPS BELAJAR DENGAN MUDAH (NURUL ATILIA IZZATY BINTI JOHAR)


Hai Assalamualaikum 。◕‿◕。

Kelas amali Multimedia dalam Bahasa pada minggu kedua ini, saya (Nurul Atilia Izzaty binti Johar, no matrik 196007) telah diminta untuk memberikan pandangan terhadap manfaat atau kelebihan media sosial dalam kelas bahasa 
Banyak sebenarnya manfaat media sosial ini, lebih-lebih lagi kepada pelajar bahasa seperti saya hihihi ^_^
Gambar di atas adalah beberapa manfaat dan kelebihan yang telah saya senaraikan dalam buku Eh!!! Media Sosial, (tulisan sendiri ya )
Yang pertama, manfaat media sosial dalam kelas bahasa dapat mewujudkan suasana yang kondusif. Saya mengatakan sedemikian kerana melalui pengaplikasian atau pengetahuan media, pelajar dapat berpeluang untuk melibatkan diri dalam menggunakan atau meneroka pelbagai aplikasi yang sedia ada dalam usaha untuk meningkatkan pengetahuan pelajar itu sendiri. Seterusnya, media sosial dapat melatih pelajar untuk menonjolkan bakat penulisan kepada warganet melalui platform yang tersedia. Media sosial juga dapat merangsang minda pelajar untuk sentiasa bermotivasi tinggi terutamanya dalam usaha memerah daya fikiran yang tinggi.Kemudian, ia juga dapat membolehkan pelajar kelas bahasa untuk berinteraksi secara aktif. Memandangkan media sosial sendiri adalah merupakan salah ssebuah sumber yang kaya dengan pelbagai maklumat yang sahih dan dipercayai, maka pelajar dapat merebut peluang untuk mengakses pelbagai maklumat yang dikehendaki dengan cepat dan mudah. Tidak lupa juga kelebihan media sosial ini dapat mewujudkan situasi pembelajaran yang selesa dan tidak tertekan, berbanding dengan hanya duduk di dalam kuliah semata-mata. Hal ini kerana pelajar tersebut berpeluang untuk menyiapkan tugasan yang diberikan di luar waktu pembelajaran. 
Sekian, terima kasih 



No comments:

Post a Comment