Friday 8 January 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 QUOTATION(4)


1. Teks Asal: I can see in your eyes that you are a kind person.

Terjemahan Melayu: Saya dapat melihat melalui mata anda bahawa anda merupakan seorang yang baik hati. 

Bukti: Lirik Lagu 1 (Keluarga)

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti

Keluarga saya yang dicintai

 

2. Teks Asal: A friend is when she/he understands you no matter how difficult you try to explain the situation.

Terjemahan Melayu: Seorang rakan adalah dia yang sentiasa memahami anda tidak kira betapa sukarnya bagi anda untuk menerangkan tentang sesuatu situasi itu. 

Bukti: Lirik lagu 1 (Keluarga)

Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka

 

3. Teks Asal: A good friend is when she/he is not being judgemental towards you. 

Terjemahan Melayu: Sahabat yang baik adalah dia yang tidak akan pernah menghakimi diri anda. 

Bukti: Lirik lagu 2 (Diri)

Saya belajar setiap masa

Sifat sabar diambil kira

Dugaan besar selalu ada

Dikongsi bersama keluarga 

 

4. Teks Asal: No matter how ready you are to face the world, the world will always try to make you feel challenge.

Tidak kira bagaimana anda bersedia berhadapan dengan dunia, dunia akan sentiasa berusaha membuat anda merasakan erti cabaran. 

Bukti: Lirik Lagu 4 (Saya Tahu)

Hati saya siapa yang tahu

Saya sendiri jadi keliru

Ingin menangis seperti selalu

Air mata keluar menderu

 

5. Teks Asal: I am willing what I have with others.

Terjemahan Melayu: Saya sedia berkongsi setiap apa yang saya ada dengan orang lain.

Bukti: Lirik Lagu 3 (Saya yang Istimewa)

Saya yang istimewa

Bersikap baik sesama manusia

Saya dilihat berlainan rupa

Semangat positif dikongsi bersama


6. Teks Asal: What I have today will not be mine if I am not honest. Be honest in everything that you do.

Terjemahan Melayu: Apa yang saya miliki pada hari ini tidak akan menjadi milik saya sekiranya saya tidak berlaku jujur. Sentiasalah jujur terhadap segala perkara yang anda lakukan. 

Bukti: Lirik Lagu 2 (Diri)

Saya seorang yang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam diri

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari


7. Teks Asal: Be kind. Be honest. Work hard and do your best. 

Terjemahan Melayu: Berbuat baik. Berlaku jujur. Bekerja keras dan lakukan dengan yang terbaik. 

Bukti: Lirik Lagu 2 (Diri)

Kawan-kawan semua

Inilah saya yang istimewa

Saya sentiasa berusaha

Menjadi insan yang berguna


8. Teks Asal: I am a full of emotions but my emotions will not give negative impacts towards others.

Terjemahan Melayu: Saya merupakan seorang yang penuh dengan emosi namun emosi tersebut tidak akan memberikan kesan yang negatif kepada orang lain. 

Bukti: Lirik Lagu 4 (Saya Tahu)

Saya tahu

Semua mahu

Soalan bertalu-talu

Senyum membisu


9. Teks Asal: Although I am emotionally challenged but I will try my best not to make you feel burden. 

Terjemahan Melayu: Meskipun saya dicabar secara emosional, namun saya akan sentiasa cuba lakukan yang terbaik untuk tidak membuatkan anda merasa terbeban. 

Bukti: Lirik Lagu 4 (Saya Tahu)

Saya cuba memahami

Diri saya sendiri

Mengapa jadi begini

Ayah dan ibu susah hati


10. Teks Asal: My parents will be happy when I am better person. 

Terjemahan Melayu: Ibu bapa saya pasti akan gembira sekiranya saya menjadi orang yang lebih baik. 

Bukti: Lirik Lagu 3 (Saya yang Istimewa)

Saya dengan dunia

Belajar berdikari setiap masa

Hormati orang lebih dewasa

Satu perkara disanjungi bersama


Rujukan:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes For You..For Us...Terengganu: Penerbit UMT. 

Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.


BUKTI KEHADIRAN KULIAH 🌻



No comments:

Post a Comment