Wednesday 29 April 2020

BBM3410Satu2020: Pengenalan Bab 2 Twitter dan Trend Terkini

Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar ke arah pelajar semasa proses penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis.
(Normaliza Abd Rahim, 2014)

Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran.
(Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017)


Huraian
Menurut Normaliza Abd Rahim (2014), Twitter adalah merupakan salah satu daripada rangkaian sosial yang melibatkan aktiviti penulisan cerita secara individu. Dalam hal ini, pemilik akaun sesebuah Twitter itu sendiri bebas untuk membuat sebarang bentuk penceritaan yang diingininya tanpa batasan. Oleh itu, beliau berpendapat bahawa ia mampu untuk memberikan kesan yang besar kepada seseorang pelajar, khususnya semasa proses penulisan dilakukan. Seseorang individu itu pula mungkin menghadapi beberapa cabaran seperti kurang keyakinan semasa menulis. Hal ini berlaku mungkin kerana individu tersebut tidak yakin bahawa bentuk penulisan yang digunakan sesuai ataupun tidak. Cabaran kedua adalah bersikap negatif apabila orang lain melakukan pembacaan terhadap perkara yang dikongsikannya.

Menurut Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017) pula adalah pelajar dikatakan lebih gemar atau suka akan penglibatan secara terus dalam sesebuah aktiviti. Hal ini bertujuan untuk membolehkan mereka menjadi lebih fokus sewaktu proses pembelajaran bahasa dijalankan. Penglibatan secara terus ini sememangnya mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Antaranya adalah berkepentingan dalam mengelakkan berlakunya sebarang salah faham semasa proses pembelajaran dalam kalangan pelajar itu sendiri. Malah, penglibatan secara terus juga penting dalam usaha mengelakkan sebarang bentuk kebosanan semasa proses pembelajaran dilaksanakan. Hal ini demikian kerana pelaksanaan aktiviti yang berkesan akan dapat menarik minat pelajar untuk belajar dan memahami apa yang diajar dengan lebih berkesan. Aktiviti pembelajaran yang seronok dan kondusif secara tidak langsung dapat menarik minat pelajar untuk terus belajar. 

Rujukan
Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019), Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment